Minyak Argan dan Kencantikan.


Minyak Argan adalah minyak tumbuhan yang dihasilkan dari kernel pokok argan yang endemik ke Maghribi. Di Maghribi, minyak argan digunakan untuk memanggang roti pada waktu sarapan atau hujan renyai pada couscous atau pasta. Ia juga digunakan untuk tujuan kosmetik.




Buah pokok argan adalah kecil, dan bulat, bujur atau conical. Peel tebal yang meliputi pulpa yang berserabut. Pulpa yang mengelilingi nut hard-shelled yang mewakili kira-kira 25% dari berat buah-buahan segar.


Kacang ini mengandungi satu hingga tiga-kaya minyak argan kernels. Pengekstrakan hasil daripada 30% kepada 50% minyak di kernels, bergantung kepada kaedah pengekstrakan.

Moroccans secara tradisional menggunakan minyak Argan un panggang untuk merawat penyakit kulit, dan sebagai minyak yang kosmetik untuk rambut dan kulit.
Minyak Argan telah menjadi semakin popular untuk kegunaan kosmetik. Bilangan produk penjagaan diri di pasaran AS dengan minyak Argan sebagai bahan meningkat daripada dua pada tahun 2007 kepada lebih 100 2011. Minyak Argan juga dijual tanpa bahan tambahan sebagai penjagaan kulit semula jadi dan produk penjagaan rambut.

Peningkatan populariti minyak Argan telah mendorong kerajaan Maghribi untuk merangka rancangan bagi meningkatkan pengeluaran, dengan matlamat mereka untuk meningkatkan pengeluaran tahunan daripada kira-kira 2,500 kepada 4,000 tan metrik menjelang tahun 2020.


0 comments:

Post a Comment