Pokok Katak Puru




Pokok Katak Puru ialah sejenis tumbuhan yang terdapat di hutan Malaysia serta di negara-negara ASEAN yang lain. Nama botaninya Cynometra cauliflora. Ia juga dikenali sebagai Pokok Hima, Nam-nam, atau Kopi Anjing. 

Pokoknya biasanya ditanam dari benih, walaupun ia boleh disebarkan melalui penanaman, pendekatan cantuman dan kaedah lain.

Ia menghasilkan buah yang boleh dimakan



        Buah-buahan itu berbentuk buah pinggang, 5-10 cm panjang dan 5 cm lebar. Kentang tidak berpecah terbuka dengan mudah, tetapi garis kelihatan di sepanjang buah dan membahagikannya menjadi dua. Tekstur kulit bersisik dan tidak rata, berwarna hijau pucat / kuning menjadi coklat. Buahnya boleh dimakan, dengan pulpa kuning aromatik dan berair, dan biji yang agak besar.

Kajian tentang khasiatnya belum tersebar meluas. , antara khasiat buah katak puru dikatakan mampu untuk merawat  penyakit buah pinggang, darah tinggi dan penyakit kulit kerana ia bertindah sebagai antioksidan.

😋  Buahnya sedap dimakan  dengan garam atau colek/kuah rojak. Rasa dia manis, masam dan ada rasa kelat-kelat sikit.

😋  Pucuknya juga boleh dijadikan ulam dimakan bersama nasi.  Rasanya agak kelat yang menyebabkan ia sesuai untuk mengubat kencing manis dan darah tinggi. 

😋 Daun tua pula boleh dikeringkan dan dijadikan ramuan teh.  Ia dipercayai dapat merawat batu karang

0 comments:

Post a Comment